Tajemství výběru příze pro háčkování

Když jsem začínala háčkovat, netušila jsem jakou přízi použít. Kamarádka mi doporučila Katku, a tak jsem ji vyzkoušela. Pak jsem zeptala v galanterii, kde mi doporučili Camillu. Pak jsem už prostě kupovala jiné příze a zkoušela a zkoušela.

Ale jak si vlatně vybrat tu správnou přízi? A které příze jsou vhodné na háčkování?

Jak jsem posléze zjistila, háčkovat se dá z téměr každé příze, i přesto, že je na některých e-shopech rozdělují na pletací a háčkovací. Pro každou přízi však potřebujete vhodný háček a ne každá příze se hodí pro váš projekt. Háčkovací příze opravdu existují, jsou velmi tenké a používají se například pro háčkování deček. Oproti Camille nebo Katce jsou mnohem tenčí a na háčkování čepiček opravdu nevhodné.

Při výběru příze se řiďte následujícími pravidly:
1. Vybírejte si přízi podle účelu, na který je určena. Jinou přízí budete dělat dečku a jinou čepičku. Zvolený materiál ma přirozeně vliv na vzhled výrobku. Pro hračky se hodí nejvíce bavlna, pro prostírání však nebude nejvhodnější.

2. Pokud se chystáte vyrábět nějakou část oblečení, pak vybírejte přízi i podle ročního období. Tím mám na mysli materiál příze a její tloušťku. Na léto se hodí nejvíce 100% bavlna, na zimu vlna nebo akryl.

Můj tip: Čepičky pro nejmenší určitě vyrábějte ze 100% bavlny. Některé děti ani jiný materiál nesnesou a můžou se osypat. Nutno dodat, že čepičky z bavlny vypadají asi nejlépe.
Následující tabulka je přehledem přízí se kterými mám osobní zkušenost. Cena je pouze orientační a slouží k porovnání ekonomického aspektu projektu.
NázevVýrobceMateriálNávinCenaHáček (mm)
KatkaNiťárna Česká Třebová100% bavlna250m/75g47 Kč2,5-3,5
CamillaMadame Tricote Paris100% bavlna125m/50g28 Kč2,5-3,5
CattaniaSchachenmayr100% bavlna125m/50g40 Kč2,5-3,5
HITSchoeller100% polyakryl135m/50g33 Kč3
MerinoVlnap50 % merino vlna, 50% akryl140m/50g35 Kč3-4
MelindaTOPTEX100% akryl95m/50g22 Kč5-6
Elian klasikVSV100% akryl125m/50g24 Kč3-3,5
Elian NickyVSV100% akryl micro152m/50g35 Kč4

Můj tip: Při výběru je také důležité se podívat na poměr návin/cena. Například příze Katka, kde 250m stojí cca 50Kč je ekonomicky rozhodně výhodnější než Camilla, kde pro stejný návin musíte zakoupit dvě klubka za cca 60 Kč. Cattania je pak ještě méně výhodnější, 250m pořídíte cca za 80Kč.

Spotřeba příze na čepičky není nijak zvlášť enormní. Pro nejmenší cca do 6.měsíce vám bohatě bude stačit jedno klubko Camilly nebo Cattanie.  

Na závěr ještě jedna poznámka. Háček uvedený u přízí deklaruje výrobce. Katka je však o dost tenčí než Camilla nebo Cattania. Já na ni používám háček 2,5mm, na Camillu nebo Cattanii však používám háček o velikosti 3mm. Proto i velikost háčku berte jako orientační a raději si vyzkoušejte jak výsledek vypadá. Každý při háčkování jinak utahuje a výsledek tak může být rozdílný. 

A jaké zkušenosti máte vy? Podělte se o své zkušenosti s přízemi v komentáři..

Čepičkomaniačka

Komentáře

  1. Dobrý den,

    mockrát děkuji za tento článek včetně krásně zpracovaného přehledů přízí. Já s háčkováním začínám a vyzkoušela jsem 2 příze. První jsem vyzkoušela Katku, háčkovalo se mi s ní moc pěkně a čepička byla nádherná (akorát mi vycházela menší). Pak jsem si koupila Camillu a háčkovala naprosto tu samou čepičku. Výsledek byl ten, že z té Camilly ta čepička vycházela větší a základní placka se stále vlnila. Dokola jsem Xkrát párala a snažila se více utahovat ale bohužel. Jedině si vzoreček upravit a ubrat sloupky. Je opravdu zajímavé že z jedné bavlnky čepička v pohodě hned na poprvé a s druhou bavlnkou takové patálie. Nicméně musím podotknout, že ta Camilla mi přijde taková měkčí a příjemnější než Katka - ale háčkovat mi s ní zatím bohužel nejde. Máte někdo podobné zkušenosti?
    Zdravím všechny "háčkalíny". Ať se vám dílka daří. :) Jana S.

    OdpovědětVymazat
  2. Jano velmi důležité jaký používáte háček. Sice se pro Katku a Camillu udává stejný, ale pradou je, že Katka je tenší než Camila. Pokud tedy použijete stejný háček, základní kolečno nebude stejně velké. Na Katku používám 2,5mm na Camillu 3 mm. Zkuste si základní kolečko překlopit přes sebe na půlkruh. Pokud se okraje nezvedají na horu ale směrem dolů, pak je vše v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  3. Aha, to já háčkovala vše 2,5...
    Pošlu Vám fotku na e-mail, myslím že je to na párání.
    Někde jsem teď četla příspěvek jedné paní, že když uháčkovala čepičku z Camilly, že se ji při prvním nošení hrozně roztáhla,že ji může nosit ledatak taťka. Máte s tím nějakou zkušenost?
    Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    moc děkuji za krásný článek a vůbec celé super stránky:-) Chtěla bych se vás zeptat na vaši zkušenost s háčkováním aplikací na zimní čepičku. Koupila jsem na zimní čepičku přízi Elian Nicky a potřebovala bych poradit, jestli mám dělat aplikace také z této příze nebo nějaké slabší. Předem moc děkuji.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  5. Jano záleží jen na Vás. A pak na tom, jakou aplikaci chcete vytvořit. Obecně lze říci, že širší přízí detaily moc hezky vypadat nebudou. Ale pokud se chystáte přidat třeba kytičku, pak v tom problém nevidím. Na detaily však doporučuji Camillu nebo přízi na vyšívání.

    OdpovědětVymazat
  6. velmi dobry clanok, skoda, ze som ho nasla az teraz, pretoze som si uz kupila Margaretu 50g/257 m a zdala sa mi nejako podozrivo tenka na ciapku tak tie 3 klbka pojdem jednoducho v pondelok vymenit za Katku alebo Elian, kedze Camilla sa mi zda byt trosku drahsia postacia aj tie. Velmi pekne dakujem...Nellie a este poznamocka ohladom placky ciapky podla obvodu hlavicky, ja som si urobila placku 15 cm na obvod 47 cm a bola dost velka potom som tu placku zmensila na iba 11 cm a tak som z toho spravila ciapku a az potom ako tak sedela na mojej neteri a pritom vobec neviem kde som spravila chybu aleob ako na ostatne ciapky, ktore chcem urobit odhadom kamaratkinym detom ako prekvapenie, ked mi to tym delenym pi 3.14 nesedelo :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelli, ono to sedí jen orientačně. Každé dítě má jinou hlavu, někdo menší někdo větší (vzhledem k věku). Proto je lepší vždy hlavu dotečného dítěte změřit.

      Vymazat
  7. Chcem sa opytat ze pokial sa kraje pri zohnuti placky dvihaju do hora. Mozem rovno parat? Hackujem camillou a hacikom 2. Kde mozem robit chybu??,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se Vám kraje zdvihají, pak v řadě, která se zdvihá je příliš mnoho ok - patrně někde přidáváte a nejste si toho vědoma. Placka by se neměla kroutit.

      Vymazat
  8. Zdravím, děkuji za fantastický článek. Ráda bych se, než se pustím do díla, zeptala na zkušenosti s bambusovými přízemi. Bavlna je bavlna, nechci jít zase do nějaké umělotiny. Našla jsem si to tady http://www.i-pletaci-prize.cz/i-pletaci-prize/eshop/1-1-Pletaci-prize/228-2-Prirodni-materialy a chtěla bych znát nějakou referenci od zkušenějších, než jsem já :-) děkuju. Zůza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzi, bohužel s touto přízí žádné zkušenosti nemám. Pokud vyzkoušíte, budu ráda za Vaši zkušenost.

      Vymazat
  9. Díky za článek. Hned jsem si pořídila Katku. Sotva přijdu domů, tak koukám 100% AKRYL. Áááách jo, a já si říkala, že byla nějaká levnější jak píšete.... Tato Katka je od STOREXU, takže jsem to netrefila. Vůbec mě nenapadlo, že stejné jméno nosí více přízí. No příště budu chytřejší...
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den, článek je krásný.
    Ale i tak se vás chci zeptat na názor. Jakou přízi by jste použila na zimní čepičku pro novorozeně či 3 měsícní miminko??? V článku píšete, že nejlepší 100% bavlna. Mám vyzkoušené ty co vy (camilla, cattania, katka) a všechny mi na zimu přijdou slabé. Nebo je lepší je zdvojit???
    Děkuji za váš názor :) Hanina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Zkuste se podívat do obchodu www.ganella.cz na přízi DROPS Merino baby nebo DROPS Merino extra fine. Obě můžete použít dvojitě. Ve stejném obchodě najdete několik přízí od různých dodavatelů s přízviskem Baby - tzn. určené pro děti. Děkuji za tip na pokračování tohoto článku:-)

      Vymazat
  11. Dobrý deň,
    som len začiatočníčka a rada by som vedela, aký máte názor na výber priadze na deku pre bábätko. Sama by som uprednostnila skôr prírodnú, ale neviem, aká je vhodná. Myslíte, že môže byť DROPS Merino baby?
    Ďakujem za odpoveď. Jana

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den,
    já si koupila Merino od vlnapu s háčkem 3,5 (hodně utahuji) a výsledek je skvělý :). Merino je velice příjemné na dotek a tím, že je příze silnější, tak na ní i krásně vynikne háčkovaný vzor. Akorát ještě nevím, jak to bude s údržbou, na etiketě doporučují pouze praní v ruce. U čepice to asi zas tak nevadí, ale svetr bych asi v ruce prát nechtěla.
    Nevíte o podobné přízi, která nemá tak náročnou údržbu?
    Bára

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý deň, neviem kam sa to hodí, tak to napíšem kamkoľvek. Čítam tu všetko do radu a som nadšená! Hlavne obdivujem, že si nájdete voľný čas na to, aby ste ostatným takto poradili a odpovedali a pripravovali takéto výborné a kvalitné články. Či ide o začiatočníka alebo skúsenejšieho v pletení, či háčkovaní všetko, čo tu píšete sa zíde prečítať. Naozaj môj obdiv. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Líbil se vám článek? Máte připomínky? V tom případě přidejte k záznamu komentář..

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak ukončit háčkování, aby to nebylo poznat

Základní postup pro vytvoření čepičky

Pojďme uplést čepici (návod) / Let's knit a hat (tutorial)